יום שני, 13 באוגוסט 2012

תערוכת בוגרים - שנקר 12'



עיצוב: מור רז

עיצוב: תמרה אנה אפרת

עיצוב: שירה גלאון


***
בשבוע שעבר ביקרתי בתערוכת בוגרים 2012 בשנקר. אני מודה שזו הייתה הפעם הראשונה שביקרתי במקום הזה שכל תחום האופנה בארץ סובב סביבו. הכניסה לבית ספר אינה מסגירה כלל שמדובר באחד מהמוסדות היצירתיים ביותר, הזכיר לי יותר את המבנה המאיים של התיכון בו למדתי אי שם בפריפריה הדרומית. אבל ברגע שנכנסים לאולם התצוגה (בדיעבד גילינו שיש עוד אולם, הרבה פחות מוצלח) העיניים מתבלבלות. באמת שלא ידעתי על מה להסתכל קודם, המון פריטים תפסו את עיניי, את הנבחרים הצגתי פה לפניכם. התמזל מזלי ואת הביקור שלי בתערוכה ערכתי עם ליאה חברתי, מורה לסריגה ובעלת רזומה עשיר בתחום האופנה. את כל השאלות שלי על תהליך העבודה הפניתי לליאה, חבל שלא היה שם נציג מטעם הבוגרים שיסביר אף הוא למי שלא הגיע עם מדריך צמוד. סה"כ 32 בוגרים השתתפו בתצוגת הגמר, ומרבית הדגמים באמת מציגים זוויות מבט חדשות על עיצוב אופנה. כפי שנכתב באתר הבית של שנקר: "העבודות שהוצגו מציעות זווית הסתכלות מרתקת, במנעד שבין הידני לטכנולוגי, בין המלאכותי לטבעי. נקודות המבט השונות של הבוגרים הטריים באות לידי ביטוי בדרכי עשייה מרתקות: זאת העמלנית, שמייצגת מסורת ארוכת שנים של תפירה, רקמה, חירורים ופרימות; מולה - המודרנית והעכשווית, שעושה שימוש בלייזר-קאט, בדפוסים דיגיטליים ואריגה בחוטים מתכתיים דקים."
***


ספרי ההשראה של הבוגרים מרתקים לא פחות מהדגמים עצמם. לפי ההסבר שקיבלתי מליאה, השנה הרביעית והאחרונה בלימודי עיצוב האופנה מוקדשת כולה לבניית קולקציית הגמר. החל מלוחות ההשראה, בחירת בדים, צביעה, נסיונות וטעיה של הסודנטים עד גיבוש הרעיון הסופי. היה לי ממש כייף להציץ אל תוך תהליך העבודה של כל אחד ולגלות את עולמו הפנימי. בעיקר נהניתי מאיורי האופנה, זה הזכיר לי את עצמי כילדה עם מחברות שלמות שמילאתי בציורים של בנות ובגדים. לאחרונה אני מחפשת כיוון של לימודים בתחום האופנה, ייתכן שאיור אופנה יכול להיות הכיוון הזה....





ביקרנו גם בתערוכה של מחלקת עיצוב תכשיטים. ברגע הראשון שנכנסו לחלל התערוכה, צד את עיני ארון תצוגה אחד ספציפי. התכשיטים מאוד גיאומטריים, יותר מאסיביים מכל השאר - עשויים חוליות עץ מחוברות בצורה אפילו קצת גסה. בזמן שסקרתי את התכשטים ראיתי מישהי מחייכת אלי, בעודי מנסה לסקור את מוחי מהיכן אני מכירה אותה, היא ניגשה אלי והסתבר שהיא המעצבת. קוראים לה לי שגב, ואם ארשה לעצמי לרגע לעטות את הכובע של חזאית הטרנדים, יש לי תחושה שעוד נשמע עליה. קולקציה בוגרת, עם תכשיטים מלאי שיק שהייתי מוכנה לענוד עכשיו. היו הרבה מעצבות מוכשרות נוספות, אבל זה כבר בפעם אחרת.



דבר אחד נוסף, בכניסה לחלל התערוכה יש שלושה דגמים נפרדים שמאוד בולטים באסתטיות שלהם. בדיעבד, בזמן כתיבת שורות אלו, גיליתי ש"במסגרת הערב הוכרז על פרס חדש על-שם פיני לייטרסדורף, ממייסדות האופנה הישראלית ומי ששימשה כמעצבת הראשית של חברת "משכית" , על יצירתיות ומקוריות באופנה. ועדת הפרס החליטה להעניק אותו לבוגרת דפנה פילוסוף, שהציגה באירוע את פרויקט הגמר שלה "חומר אציל", בהשראת כלי הפורצלן של האמנית מקיקו נקאמורה." (אתר שנקר) עבודה מדהימה בעיני.



ומה אני לבשתי? חולצה שקיבלתי מסבתא שלי בערך בגיל 17, אותה הביאה לי במתנה ממוסקבה הרחוקה. היא התאימה בול לאווירה היצירתית |חצאית עור - סבינה (רזילי)|סנדלים - אסוס


תודה מיוחדת לליאה על הליווי הצמוד והעזרה בצילומים,
שבוע טוב!

4 תגובות:

  1. אני ממש מסכימה איתך לגבי העבודות של לי שגב, הן היו משהו מיוחד.
    עכשיו כשאני רואה את התמונות אני קצת מצטערת שלא הקדשתי יותר זמן לספרי ההשראה של אופנה, באמת יש שם פנינים. אבל היה חסר שם מזגן, הסטודנטים לא היו ליד העבודות שלהם, ולא היה לי מושג איזה ספר שייך לאיזו עבודה ועל מה אני מסתכלת בכלל.

    השבמחק
    תשובות
    1. התמזל מזלי וכמו שסיפרתי הגעתי לשם עם חברה שבקיאה בתחום ויכלה להנחות אותי קצת, באמת חבל שאין שם מישהו שיכול לתת הסברים על העבודות והספרים. מקווה שיפיקו לקחים לפעם הבאה...(:

      מחק
  2. גם אני ביקרתי בתערוכה השנה, ממש ברגע האחרון.
    הגעתי אחרי העבודה והייתי די עייפה, כמו כן הסטודנטיות באופנה התכנסו להרים כוסית והרגשתי שאני די מפריעה להן בנוכחותי, אז פחות התעמקתי.

    אני נורא אוהבת ספרי סקיצות ואפשר ללמוד מהם המון על התהליך שעובר המעצב, משלב הרעיון עד למוצר המוגמר.
    אני זוכרת שבשנה שעברה ערכו סיורים מודרכים במחלקות השונות, חבל שהשנה לא עשו זאת.
    מה שכן- בכל חדר חייב להיות סטודנט "משגיח" אז תמיד אפשר לשאול אותו.

    השבמחק
    תשובות
    1. רעיון הסיור המודרך נשמע מצוין, מקווה שיחזירו את זה בשנה הברה.
      הביקור שם בעיקר עורר בי את החשק לחזור ליצור...באמת היה מעורר השראה.

      מחק